^klik! klik! klik!^

orang gojes sedang stalker sayer =)....siler tinggalkan jejak anda yer...insyaAllah sayer akan terjah anda kembali ;p

TQ keraner mngikuti sayer ;p

Thursday, September 8, 2011

Doa Solat Dhuha - Unic

Salam all...kali nih aku nak share satu doa ngan korang...iaitu Doa Solat Dhuha....doa nih di share oleh sepupu aku, Muzhafar Hamzah a.k.a Amus kat FB dia...bila dia share kan video nih kat FB dia terus aku klik sebab antara perubahan yang aku buat dalam diri aku bsempena dengan Ramadhan yang baru berlalu nih adalah melakukan solat Dhuha secara istiqamah pada setiap hari...tujuan aku buat entri nih bukanlah nak riak aper ke bende...just nak share ngan korang...mana tau boleh dijadikan amalan bersama....;p

kalo korang pernah baca entri aku yang INI, aku ada meminta SESUATU daripada Allah.....

ala,kalo korang nak mintak sesuatu daripada ibubapa korang ker....mesti korang akan pujuk2 diorang dulu...bodek2 dorang dulu...contohnya...kalau korang nak mak bapak korang terima boifren kesukaan korang....mesti korang akan ceritakan kebaikan boifren korang tuh...pujuk la katerkan.....then, ajak boifren korang datang rumah....kunun2 berhari raya....tapi sebenarnyer nak memperkenalkan bakal menantu mak bapak korang kan????...ececece....pastu sebelum datang tuh dah pesan siap2, soh bawak buah tangan bagai.....bodek la katakan~ haaa....

kalau sesama manusia pon kiter pun kiter kena pujuk n bodek...lagi lagi lah dengan Allah....jadi Ramdahan yang lepas telah datang hidayah dalam diri aku untuk mempraktikkan solat Dhuha nih ari2...dulu2 time aku baru pas skolah dulu, ada jugak amalkan solat nih...then, lalai leka...tak buat dah....nama pun manusia kan...masih tercari2 arah yang sebenar dalam kehidupkan....Alhamdullah sejak Ramadahn yang lalu dan sehingga siang tadi....aku masih diizinkan Allah untuk melakukan solat Dhuha nih setiap pagi...setakat ini, tuh jer la kot yang aku mampu...nak bangun solat malam tuh tak terbuat lagi....almaklumlah aku mengajar sekolah petang...bila balik umah memang raser nak pengsan jer sampai pagi.....huahauhaua...buruk perangai....apa kata korang cuba buat jugak....ala 2 rakaat jer...bila dah start buat kan....mula2 sehari, 2 hari,seminggu.....3,4 minggu....korang akan terbiasa...InsyaAllah....cam sekarang nih automatik every morning aku akan mandi pukul 9 pagi [slaloonyer aku akan update blog dl b4 mandi]......then, pas mandi amik air sembahyang n solat Dhuha...n luangkan sikit masa bacer Quran 2 mukasurat...btol kkdg kiter raser x sempat jer....tapi sebenarnyer kita kena cari maser untuk encourage diri kita dekat dengan Allah...

hasilnya???setakat nih aku tak dapat lagi SESUATU yang aku minta tuh....dia punya petunjuk pon samar2....aku x leh nak interpret petunjuk yang Allah bagi kat aku tuh....pendek kata aku masih keliru...tapi aku masih percaya Qada' n Qadar Allah....InsyaAllah ;)....

Allah xkan uji hambaNya dengan ujian yang tidak boleh dilalui oleh hambaNya---aku masih yakin !



Doa setiap kali solat Dhuha. Solat Dhuha sunat dilakukan di antara pukul
8 hingga 11 pagi. InsyaAllah memudahkan kita memperoleh rezeki dari
Allah SWT.

Bilangan rakaat adalah 2 hingga 12 rakaat (2 rakaat 1 salam).
Minimum 2 rakaat.

Niatnya: "Sahaja aku solat sunat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Ta'ala".

Rakaat pertama baca Surah Ash-Shams manakala rakaat kedua bawah
Surah Adh Dhuha.



Selepas memberikan salam, baca doa didalam video ini. Selamat beramal.
Semoga anda dianugerahkan rezeki halal yang melimpah ruah dari Allah SWT.

Sebelum nih aku main bacer surah2 pendek yang aku hafal....bila bacer dekat description kat video nih..katanyer...rakaat pertama baca Surah Ash-Shams...surah tuh kan bila aku buka Quran n bacer....aku boleh bacer surah tuh dengan fasih...tapi bila aku nak hafal surah tuh kan...cam x boleh....asyik lupa jer...ayat itu lah ayat ini la....kena baca banyak2 kali baru boleh ingat...padahal surah tuh 15 ayat jer n aku pernah hafal surah tuh masa sekolah rendah...secara tiba2 kan terdetik dalam hati aku...."patutlah masih ada permintaan aku yang tak diperkenankan lagi oleh Allah....kalau semua permintaan aku Allah perkenankan, mesti aku x ingat Allah selalu cam sekarang nih"..."kalau semua permintaan aku Allah perkenankan, mesti pas solat aku bacer doa laju2....mesti aku bacer Quran ikut suker maser aku jer"....

PATUTLAH !

x kesah la korang nak raser aku poyo ker aper ker bila aku tulih entri gni...tapi aku rasa x salahkan kita muhasabah diri sendiri....hmmm~

sokSEKsokSEKpndgKIRIpndgKANAN: aku tido lewat malam nih sebab tadi ttiber aku tertengok Beto Kusyairy berlakon kat tv 105....aku raser mamat tuh bakal jadi aktor hebat lah....suker tengok dia berlakon...Nur Kasih d Movie >> Juvana>>Wasiat>>Kashaf Imani>>Sesungguhnya...

3 comments:

  1. Terima kasih kongsi maklumat terperinci solat dhuha. Saya pun tak istiqamah buat dan baru saya tahu surah yang kena baca surah As-Syams dan Duha.

    -wina1979-

    ReplyDelete
  2. Memang banyak kelebihan solat dhuha. Akak pun jenis tak istiqamah buat. Lagi elok selepas solat subuh, duduk di tempat sembahyang sampai solat dhuha. Akak pernah dengar je tapi tak check hadis2 sahih lagik pasal subuh ke dhuha tu.

    ReplyDelete
  3. Ade ke orang anggao entry cmni poyo?sape yg kate poyo beik mati je.haha

    btw..teruskan memohon pada Allah. barang siapa yg tahu hebatnye doa.nescaya die tidak akan pernah berhenti berdoa:)

    ReplyDelete