^klik! klik! klik!^

orang gojes sedang stalker sayer =)....siler tinggalkan jejak anda yer...insyaAllah sayer akan terjah anda kembali ;p

TQ keraner mngikuti sayer ;p

Wednesday, August 17, 2011

kulit blueberry cheesetart air tangan saya ;)

salam all...
entri ini adalah rentetan daripada entri WW 8 aku

alkisah ....
17 Ramadhan ....
selangor cuti bersempena Nuzul Quran...
so, disebabkan aku mengajar kat SMK Hillcrest...
sekolah aku tu kat Gombak...
Gombak tu kat Selangor...
maka, semalam aku pon CUTI...

YEAY !!!!!

dah menjadi kewajipan buat aku n mak buat biskut raya setiap kali raya menjelang tiba....
biskut raya yg wajib di buat adalah...
biskut sarang semut
n
chocolate cookies...

tapi tahun nih aku nak tambah buat blueberry cheesetart...
hehe....ngader2 x?
tahun lepas aku buat coklat...

nak buat biskut tuh...
renyah sket...
dier kna bakar dua kali...
first, kna buat kulit dia dulu...
then, baru leh masukkan cheesenyer...
kulit dia tuh kna buat awal2 aaaa....

so, semalam dengan semangatnyer...
aku buat kulit tuh sorg2...
almaklumlah mak aku keje...

mula2 buat satu bancuhan jer...
kira2....dapat 50 biji jer...
then gatal2 tambah lagi 1 setengah bancuhan....
total up dapat la 115 kulit....
lamer giller aku buat kulit dia ...
pasal acuan bentuk biskut tuh ader 20 jer...
lenkali nak kena beli lagi nih...
hahahha..

almaklumlah 1 attemp...
so, x reti nak bajet sgt...

so, let's enjoy the pic ;)


buat sambil tengok resipi la ....

bahan2 yang digunakan...

bancuhan pertama....nmpk cam sket...tapi dapat tau 50 biji...

penyibuk menyibuk adun bahan utk bancuhan kedua....

bakar dalam oven...

yg nih yg bakar kali pertama kot...tak reti nak bajet time...hahahhaa

gambaran dari atas....

hasilnya 2 balang= 115 biji...

bila aku nak bubuh cheese nyer???
nnt 2,3 ari nak raya kot...
supaya biskut nih tahan lebey lama...
almaklumlah pakai cheese

paling suker, part bakar kulit tuh...
bau harum satu rumah...
najmie pon cakap tau...

nak tahu x naper aku semangat sangat buat biskut nih???

1. sebab arituh time adik balik dier teringin makan, tapi tak jumper biskut nih...dia balik kejap jer kot...

2. sajer nak try buat sendiri pasal awal tahun arituh aku ada blaja buat biskut nih....tak caya tengok SINI

kalo korang nak blaja jugak boleh jer belajar ngan cikgu aku tuh....cikgu aku tuh schoolmate aku dulu....dah dua kali aku belajar ngan dia....dia mmg ader buat kelas....macam2 kelas ada...tempahan pon dia amik...fondant cake, coklat, cheesetart, biskut raya...pendek kata, macam2 la....more info, sila terjah blog cikgu saya.....CIKGU YUSRA....hahaha...berbaloi2...komfem pandai ;) ....kalo rajen mencuba n mempraktikkan apa yang di ajar lah ...hehehe...

sokSEKsokSEKpndgKIRIpndgKANAN: lately, aku suka masuk dapor, petanda apakah itu ??? ;)

7 comments:

  1. Sharelah resepi tu .. tak nampak sgt !!!

    ReplyDelete
  2. pandainye cikgu buat kuih... kite pandai tunjuk je hehe

    ReplyDelete
  3. wahhhhh bertuah saper dapat ;)
    jadi jugak akhirnya! smalam tgk kt FB je status dd hehehe..

    ReplyDelete
  4. erkk.. terliur la pula tengok biskut tuh.. whaa.. nak biskowt... whaaa

    ReplyDelete
  5. along,terharu nie ko wat tok AK..hehehehe...buat byk2 lg tau...nnt ak leh bwk blk u....

    ReplyDelete
  6. ooo tu petanda kena kawin tu cikgu hehehe

    ReplyDelete
  7. nanti update lagi tau. nak gak tgk hasilnye. ^^

    ReplyDelete